Stymulacja
procesów pamięciowych jest w terapii zaburzeń rozwojowych
niezwykle ważna. Uczenie się nowych zachowań i nabywanie systemu
językowego nie byłoby możliwe bez sprawnie funkcjonujących
procesów zapamiętywania.
Kilka
słów o pamięci...
Przed
przystąpieniem do ćwiczeń warto wyjaśnić sobie kilka
podstawowych terminów dotyczących pamięci.
Pamięć
symultaniczna
odnosi się do przechowywania informacji w prawej półkuli mózgu,
odpowiada za zapamiętywanie globalne (całościowe).
Dzięki
pamięci symultanicznej możemy rozpoznawać:
– Twarze i sylwetki ludzi,
– Układy przestrzenne dróg, pomieszczeń, miejsc,
– Figury i znaki geometryczne,,
– Muzykę i układy muzyczne,
– Wyrażenia frazeologiczne, utarte zwroty,
– Ciągi zautomatyzowane (liczenie od 0 do 10, pory roku, dni tygodnia, numery telefonów, modlitwy itp.)
– Twarze i sylwetki ludzi,
– Układy przestrzenne dróg, pomieszczeń, miejsc,
– Figury i znaki geometryczne,,
– Muzykę i układy muzyczne,
– Wyrażenia frazeologiczne, utarte zwroty,
– Ciągi zautomatyzowane (liczenie od 0 do 10, pory roku, dni tygodnia, numery telefonów, modlitwy itp.)
Sprawna
pamięć symultaniczna ułatwia dziecku uczenie się całościowego
rozpoznawania wyrazów (tzw. czytanie globalne) oraz uczenie się
znaków i symboli AAC.
Pamięć
sekwencyjna
dotyczy przechowywania informacji w lewej półkuli mózgu, odpowiada
za dostrzeganie relacji między elementami. To pamięć sekwencyjna
wskazuje co jest przed, a co po czymś. Pamięć sekwencyjna jest
trudniejsza ponieważ wymaga skupienia i koncentracji uwagi.
Pamięć
sekwencyjna jest niezbędna do nauki języka mówionego jak i
pisanego, stanowić więc stanowi ważny element pracy logopedycznej.
PAMIĘĆ
SYMULTANICZNA
PRZYKŁADY
ĆWICZEŃ :
Potrzebujemy:
-zestaw
par takich samych obrazków (możemy posłużyć się grą memory), w
załączniku podaję przykładowe obrazki, które należy wydrukować
podwójnie.
Co
robimy?
Układamy
przed dzieckiem pięć obrazków, a następnie zasłaniamy je
np. kartką.
Ze
swojego identycznego zestawu pokazuje jeden i odkładamy
odwrócony, na stolik. Zabieramy kartkę z
obrazków,a
zadaniem dziecka jest wskazanie
takiego
samego
obrazku
w swoim zestawie.
W
następnych etapach układany przed dzieckiem pięć obrazków,
a ze swojego identycznego zestawu pokazujemy jednocześnie dwa
obrazki i odkładamy je, odwracając, na stolik.
Zabieramy
kartkę z obrazków, a zadaniem dziecka będzie wskazanie dwóch
takich samych obrazków w swoim zestawie.
W
kolejnych etapach w zależności od możliwości dziecka rozkładamy
przed dzieckiem pięć lub piętnaście obrazków, a ze swojego
zestawu pokazujemy dwa, trzy lub cztery po czym odkładamy je i
prosimy o wskazanie takich samych.
PAMIĘĆ
SEKWENCYJNA
PRZYKŁAD
ĆWICZEŃ:
Potrzebujemy:
-
zestaw par takich samych obrazków (możemy posłużyć się grą
memory), w
załączniku podaję przykładowe obrazki, które należy wydrukować
podwójnie.
Co
robimy?
Układamy
przed dzieckiem pięć obrazków, po czym zakrywany je kartką.
Następnie ze swojego identycznego zestawu pokazujemy dwa obrazki
i kładziemy, odwrócone na stolik nad kartką w stronę dziecka.
Zabieramy
kartkę z obrazków dziecka, a zadaniem dziecka jest ułożenie je
we właściwym porządku. Np. po ułożeniu przez nas miś- piłka
dziecko ma za zadaniem ułożyć je w tej samej kolejności
miś-piłka, nie odwrotnie.
Opracowała:
Amanda Gutek, neurologopeda
Źródło:
Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo Wczesna interwencja
terapeutyczna Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku
życia WYDAWNICTWO EDUKACYJNE, str.291
Poniżej
podaję obrazki, do dodanych ćwiczeń należy wydrukować je
podwójnie.
Komentarze
Prześlij komentarz