Przejdź do głównej zawartości

PAMIĘĆ SYMULTANICZNA I SEKWENCYJNA - PROPOZYCJA ĆWICZEŃ

Stymulacja procesów pamięciowych jest w terapii zaburzeń rozwojowych niezwykle ważna. Uczenie się nowych zachowań i nabywanie systemu językowego nie byłoby możliwe bez sprawnie funkcjonujących procesów zapamiętywania.

Kilka słów o pamięci...
Przed przystąpieniem do ćwiczeń warto wyjaśnić sobie kilka podstawowych terminów dotyczących pamięci.
Pamięć symultaniczna odnosi się do przechowywania informacji w prawej półkuli mózgu, odpowiada za zapamiętywanie globalne (całościowe).
Dzięki pamięci symultanicznej możemy rozpoznawać:
Twarze i sylwetki ludzi,
Układy przestrzenne dróg, pomieszczeń, miejsc,
Figury i znaki geometryczne,,
Muzykę i układy muzyczne,
Wyrażenia frazeologiczne, utarte zwroty,
Ciągi zautomatyzowane (liczenie od 0 do 10, pory roku, dni tygodnia, numery telefonów, modlitwy itp.)
Sprawna pamięć symultaniczna ułatwia dziecku uczenie się całościowego rozpoznawania wyrazów (tzw. czytanie globalne) oraz uczenie się znaków i symboli AAC.
Pamięć sekwencyjna dotyczy przechowywania informacji w lewej półkuli mózgu, odpowiada za dostrzeganie relacji między elementami. To pamięć sekwencyjna wskazuje co jest przed, a co po czymś. Pamięć sekwencyjna jest trudniejsza ponieważ wymaga skupienia i koncentracji uwagi.
Pamięć sekwencyjna jest niezbędna do nauki języka mówionego jak i pisanego, stanowić więc stanowi ważny element pracy logopedycznej.

PAMIĘĆ SYMULTANICZNA
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ :
Potrzebujemy:
-zestaw par takich samych obrazków (możemy posłużyć się grą memory), w załączniku podaję przykładowe obrazki, które należy wydrukować podwójnie.

Co robimy?
Układamy przed dzieckiem pięć obrazków, a następnie zasłaniamy je np. kartką.
Ze swojego identycznego zestawu pokazuje jeden i odkładamy odwrócony, na stolik. Zabieramy kartkę z obrazków,a zadaniem dziecka jest wskazanie takiego samego obrazku w swoim zestawie.

W następnych etapach układany przed dzieckiem pięć obrazków, a ze swojego identycznego zestawu pokazujemy jednocześnie dwa obrazki i odkładamy je, odwracając, na stolik.
Zabieramy kartkę z obrazków, a zadaniem dziecka będzie wskazanie dwóch takich samych obrazków w swoim zestawie.

W kolejnych etapach w zależności od możliwości dziecka rozkładamy przed dzieckiem pięć lub piętnaście obrazków, a ze swojego zestawu pokazujemy dwa, trzy lub cztery po czym odkładamy je i prosimy o wskazanie takich samych.


PAMIĘĆ SEKWENCYJNA
PRZYKŁAD ĆWICZEŃ:
Potrzebujemy:
- zestaw par takich samych obrazków (możemy posłużyć się grą memory), w załączniku podaję przykładowe obrazki, które należy wydrukować podwójnie.

Co robimy?
Układamy przed dzieckiem pięć obrazków, po czym zakrywany je kartką. Następnie ze swojego identycznego zestawu pokazujemy dwa obrazki i kładziemy, odwrócone na stolik nad kartką w stronę dziecka.
Zabieramy kartkę z obrazków dziecka, a zadaniem dziecka jest ułożenie je we właściwym porządku. Np. po ułożeniu przez nas miś- piłka dziecko ma za zadaniem ułożyć je w tej samej kolejności miś-piłka, nie odwrotnie.



Opracowała: Amanda Gutek, neurologopeda
Źródło: Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo Wczesna interwencja terapeutyczna Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia WYDAWNICTWO EDUKACYJNE, str.291



Poniżej podaję obrazki, do dodanych ćwiczeń należy wydrukować je podwójnie.






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Grafomotoryka

   Grafomotoryka     to najprościej rzecz ujmując nauka rysowania i pisania. Rozwój grafomotoryki dziecka trwa kilka lat.     Podczas nauki pisania, czynności związanych z poprawnością grafomotoryczną należy zwrócić szczególną uwagę na: - siłę nacisku na kartkę narzędzia pisarskiego, - prawidłowy sposób trzymania narzędzia pisarskiego bez względu na to czy dziecko jest praworęczne, czy lewo, - zachowanie kierunku pisma od lewej strony kartki do prawej, - pisanie nie w pośpiechu, lecz powoli, spokojnie.      Mamy szeroki zakres wyboru ćwiczeń grafomotorycznych. Dziecko może m.in.: - dokończyć rysowanie szlaczków i liter poprzez prowadzenie ołówka po wykropkowanych liniach, - łączyć przedmioty znajdujące się po jednej stronie kartki z ich cieniami po drugiej stronie kartki, - podążać palcem po krętej linii wyrysowanej na kartce, - dokończyć rysowanie wzorów na dzbanku, filiżance, samochodzie itd., - odnajdywać dr...
SAMODZIELNE  DZIECKO Jak wspierać samodzielność dziecka - słuchać, jeśli dziecko mówi „ja sam”, to dać mu szansę spróbować. - stopniować trudności, dążyć do tego, aby dziecko osiągnęło sukces. - nie wyręczać, jeśli dziecko jest w stanie wykonać daną czynność samodzielnie. - wspierać i motywować dziecko: „dasz radę”, „na pewno sobie poradzisz”, „uda Ci się”.      Rozwijając samodzielność naszego dziecka wzmacniamy i wspieramy: - pewność siebie, - poczucie bezpieczeństwa, - podstawowe potrzeby: * działania, * samodzielności, * osiągnięć, - gromadzenie doświadczeń, - otwartość na nowe wyzwania, - motywację do pokonywania trudności. PAMIĘTAJMY Dzieci, które są samodzielne lepiej radzą sobie w nowych sytuacjach, są pewniejsze siebie i mają wyższe poczucie własnej wartości.