Przejdź do głównej zawartości

SAMODZIELNE  DZIECKO

Jak wspierać samodzielność dziecka
- słuchać, jeśli dziecko mówi „ja sam”, to dać mu szansę spróbować.
- stopniować trudności, dążyć do tego, aby dziecko osiągnęło sukces.
- nie wyręczać, jeśli dziecko jest w stanie wykonać daną czynność samodzielnie.
- wspierać i motywować dziecko: „dasz radę”, „na pewno sobie poradzisz”, „uda Ci się”.

    Rozwijając samodzielność naszego dziecka wzmacniamy i wspieramy:
- pewność siebie,
- poczucie bezpieczeństwa,
- podstawowe potrzeby:
* działania,
* samodzielności,
* osiągnięć,
- gromadzenie doświadczeń,
- otwartość na nowe wyzwania,
- motywację do pokonywania trudności.


PAMIĘTAJMY
Dzieci, które są samodzielne lepiej radzą sobie w nowych sytuacjach, są pewniejsze siebie i mają wyższe poczucie własnej wartości.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PAMIĘĆ SYMULTANICZNA I SEKWENCYJNA - PROPOZYCJA ĆWICZEŃ

Stymulacja procesów pamięciowych jest w terapii zaburzeń rozwojowych niezwykle ważna. Uczenie się nowych zachowań i nabywanie systemu językowego nie byłoby możliwe bez sprawnie funkcjonujących procesów zapamiętywania. Kilka słów o pamięci... Przed przystąpieniem do ćwiczeń warto wyjaśnić sobie kilka podstawowych terminów dotyczących pamięci. Pamięć symultaniczna odnosi się do przechowywania informacji w prawej półkuli mózgu, odpowiada za zapamiętywanie globalne (całościowe). Dzięki pamięci symultanicznej możemy rozpoznawać: – Twarze i sylwetki ludzi, – Układy przestrzenne dróg, pomieszczeń, miejsc, – Figury i znaki geometryczne,, – Muzykę i układy muzyczne, – Wyrażenia frazeologiczne, utarte zwroty, – Ciągi zautomatyzowane (liczenie od 0 do 10, pory roku, dni tygodnia, numery telefonów, modlitwy itp.) Sprawna pamięć symultaniczna ułatwia dziecku uczenie się całościowego rozpoznawania wyrazów (tzw. czytanie globalne) oraz uczenie się znaków i symboli A...

Grafomotoryka

   Grafomotoryka     to najprościej rzecz ujmując nauka rysowania i pisania. Rozwój grafomotoryki dziecka trwa kilka lat.     Podczas nauki pisania, czynności związanych z poprawnością grafomotoryczną należy zwrócić szczególną uwagę na: - siłę nacisku na kartkę narzędzia pisarskiego, - prawidłowy sposób trzymania narzędzia pisarskiego bez względu na to czy dziecko jest praworęczne, czy lewo, - zachowanie kierunku pisma od lewej strony kartki do prawej, - pisanie nie w pośpiechu, lecz powoli, spokojnie.      Mamy szeroki zakres wyboru ćwiczeń grafomotorycznych. Dziecko może m.in.: - dokończyć rysowanie szlaczków i liter poprzez prowadzenie ołówka po wykropkowanych liniach, - łączyć przedmioty znajdujące się po jednej stronie kartki z ich cieniami po drugiej stronie kartki, - podążać palcem po krętej linii wyrysowanej na kartce, - dokończyć rysowanie wzorów na dzbanku, filiżance, samochodzie itd., - odnajdywać dr...