Przejdź do głównej zawartości

Grafomotoryka

  Grafomotoryka

    to najprościej rzecz ujmując nauka rysowania i pisania. Rozwój grafomotoryki dziecka trwa kilka lat.
    Podczas nauki pisania, czynności związanych z poprawnością grafomotoryczną należy zwrócić szczególną uwagę na:
- siłę nacisku na kartkę narzędzia pisarskiego,
- prawidłowy sposób trzymania narzędzia pisarskiego bez względu na to czy dziecko jest praworęczne, czy lewo,
- zachowanie kierunku pisma od lewej strony kartki do prawej,
- pisanie nie w pośpiechu, lecz powoli, spokojnie.
    Mamy szeroki zakres wyboru ćwiczeń grafomotorycznych. Dziecko może m.in.:
- dokończyć rysowanie szlaczków i liter poprzez prowadzenie ołówka po wykropkowanych liniach,
- łączyć przedmioty znajdujące się po jednej stronie kartki z ich cieniami po drugiej stronie kartki,
- podążać palcem po krętej linii wyrysowanej na kartce,
- dokończyć rysowanie wzorów na dzbanku, filiżance, samochodzie itd.,
- odnajdywać drogę w labiryncie,
- przyjrzeć się uważnie dwóm ilustracjom, a potem dorysować brakujące elementy,
- patrząc się na wzór, pokolorować pióra pawia czy skrzydła motyla, tak aby wyglądały tak samo,
- pokolorować dokładnie obrazek, tak, aby był bardzo kolorowy, następnie rozciąć go wzdłuż narysowanych na obrazku linii, wymieszać otrzymane elementy i ułożyć elementy od początku.
    Ćwiczenia grafomotoryczne mają ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka:
·         ułatwiają dziecku naukę rysowania i pisania,
·        Wpływają na dokładność i staranność wykonywania prac plastycznych i pisanych,
·        Usprawniają umiejętność prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego i posługiwania się nim,
·        Niwelują dysharmonie rozwojowe, poprawiają ogólny rozwój dziecka,
·        Podnoszą poziom graficzny i techniczny pisma i rysunku,
·        Rozwijają sprawność i koordynację wzrokowo-ruchową,
·        Kształtują umiejętność rysowania zgodnie z poleceniem nauczyciela lub rodzica,
·        Doskonalą orientację przestrzenną, koncentrację uwagi i orientacji w schemacie własnego ciała,
·         Wyrabiają motywację do nauki, podnoszą samoocenę, wzbogacają zainteresowania dziecka,
·        Usprawniają mięśnie dłoni i palców, jak również nadgarstka i ułożenia całej dłoni piszącej,
·        Kształtują wrażliwość estetyczną i czytelny, ładny charakter pisma.







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PAMIĘĆ SYMULTANICZNA I SEKWENCYJNA - PROPOZYCJA ĆWICZEŃ

Stymulacja procesów pamięciowych jest w terapii zaburzeń rozwojowych niezwykle ważna. Uczenie się nowych zachowań i nabywanie systemu językowego nie byłoby możliwe bez sprawnie funkcjonujących procesów zapamiętywania. Kilka słów o pamięci... Przed przystąpieniem do ćwiczeń warto wyjaśnić sobie kilka podstawowych terminów dotyczących pamięci. Pamięć symultaniczna odnosi się do przechowywania informacji w prawej półkuli mózgu, odpowiada za zapamiętywanie globalne (całościowe). Dzięki pamięci symultanicznej możemy rozpoznawać: – Twarze i sylwetki ludzi, – Układy przestrzenne dróg, pomieszczeń, miejsc, – Figury i znaki geometryczne,, – Muzykę i układy muzyczne, – Wyrażenia frazeologiczne, utarte zwroty, – Ciągi zautomatyzowane (liczenie od 0 do 10, pory roku, dni tygodnia, numery telefonów, modlitwy itp.) Sprawna pamięć symultaniczna ułatwia dziecku uczenie się całościowego rozpoznawania wyrazów (tzw. czytanie globalne) oraz uczenie się znaków i symboli A

Angażowanie dziecka do obowiązków domowych

W niektórych domach to normalne, że od dzieci oczekuje się pomagania, w innych zaś dzieci w ogóle nie są zaangażowane w tego typu zajęcia. Zastanówmy się dlaczego obowiązki domowe dziecka są ważne.  Zadania domowe na pewno rozwijają dojrzałość w dziecku, rozwijają samodyscyplinę, która później odgrywa bardzo ważna rolę w nauce. Angażowanie w obowiązki uczy pomagania innym. Dzieci, które mają swój wkład w dbanie o dom, uczą się odpowiedzialności i współpracy.  Dodatkowo są świetną czynnościami integrującymi rodzinę, co później rokuję na umiejętność współpracy i integracji w innych aspektach życia np. w szkole, w pracy.  Drodzy Rodzice zachęcamy do angażowania Waszych pociech w tak proste czynności domowe jak zmywanie, sprzątanie, robienie prania, gotowanie. To wcale nie jest  takie trudne ! Pani Patrycja Młot przygotowała dla Was film ,,Jak zrobić pranie - krok po kroku"