Przejdź do głównej zawartości

Grafomotoryka

  Grafomotoryka

    to najprościej rzecz ujmując nauka rysowania i pisania. Rozwój grafomotoryki dziecka trwa kilka lat.
    Podczas nauki pisania, czynności związanych z poprawnością grafomotoryczną należy zwrócić szczególną uwagę na:
- siłę nacisku na kartkę narzędzia pisarskiego,
- prawidłowy sposób trzymania narzędzia pisarskiego bez względu na to czy dziecko jest praworęczne, czy lewo,
- zachowanie kierunku pisma od lewej strony kartki do prawej,
- pisanie nie w pośpiechu, lecz powoli, spokojnie.
    Mamy szeroki zakres wyboru ćwiczeń grafomotorycznych. Dziecko może m.in.:
- dokończyć rysowanie szlaczków i liter poprzez prowadzenie ołówka po wykropkowanych liniach,
- łączyć przedmioty znajdujące się po jednej stronie kartki z ich cieniami po drugiej stronie kartki,
- podążać palcem po krętej linii wyrysowanej na kartce,
- dokończyć rysowanie wzorów na dzbanku, filiżance, samochodzie itd.,
- odnajdywać drogę w labiryncie,
- przyjrzeć się uważnie dwóm ilustracjom, a potem dorysować brakujące elementy,
- patrząc się na wzór, pokolorować pióra pawia czy skrzydła motyla, tak aby wyglądały tak samo,
- pokolorować dokładnie obrazek, tak, aby był bardzo kolorowy, następnie rozciąć go wzdłuż narysowanych na obrazku linii, wymieszać otrzymane elementy i ułożyć elementy od początku.
    Ćwiczenia grafomotoryczne mają ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka:
·         ułatwiają dziecku naukę rysowania i pisania,
·        Wpływają na dokładność i staranność wykonywania prac plastycznych i pisanych,
·        Usprawniają umiejętność prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego i posługiwania się nim,
·        Niwelują dysharmonie rozwojowe, poprawiają ogólny rozwój dziecka,
·        Podnoszą poziom graficzny i techniczny pisma i rysunku,
·        Rozwijają sprawność i koordynację wzrokowo-ruchową,
·        Kształtują umiejętność rysowania zgodnie z poleceniem nauczyciela lub rodzica,
·        Doskonalą orientację przestrzenną, koncentrację uwagi i orientacji w schemacie własnego ciała,
·         Wyrabiają motywację do nauki, podnoszą samoocenę, wzbogacają zainteresowania dziecka,
·        Usprawniają mięśnie dłoni i palców, jak również nadgarstka i ułożenia całej dłoni piszącej,
·        Kształtują wrażliwość estetyczną i czytelny, ładny charakter pisma.







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PAMIĘĆ SYMULTANICZNA I SEKWENCYJNA - PROPOZYCJA ĆWICZEŃ

Stymulacja procesów pamięciowych jest w terapii zaburzeń rozwojowych niezwykle ważna. Uczenie się nowych zachowań i nabywanie systemu językowego nie byłoby możliwe bez sprawnie funkcjonujących procesów zapamiętywania. Kilka słów o pamięci... Przed przystąpieniem do ćwiczeń warto wyjaśnić sobie kilka podstawowych terminów dotyczących pamięci. Pamięć symultaniczna odnosi się do przechowywania informacji w prawej półkuli mózgu, odpowiada za zapamiętywanie globalne (całościowe). Dzięki pamięci symultanicznej możemy rozpoznawać: – Twarze i sylwetki ludzi, – Układy przestrzenne dróg, pomieszczeń, miejsc, – Figury i znaki geometryczne,, – Muzykę i układy muzyczne, – Wyrażenia frazeologiczne, utarte zwroty, – Ciągi zautomatyzowane (liczenie od 0 do 10, pory roku, dni tygodnia, numery telefonów, modlitwy itp.) Sprawna pamięć symultaniczna ułatwia dziecku uczenie się całościowego rozpoznawania wyrazów (tzw. czytanie globalne) oraz uczenie się znaków i symboli A...
SAMODZIELNE  DZIECKO Jak wspierać samodzielność dziecka - słuchać, jeśli dziecko mówi „ja sam”, to dać mu szansę spróbować. - stopniować trudności, dążyć do tego, aby dziecko osiągnęło sukces. - nie wyręczać, jeśli dziecko jest w stanie wykonać daną czynność samodzielnie. - wspierać i motywować dziecko: „dasz radę”, „na pewno sobie poradzisz”, „uda Ci się”.      Rozwijając samodzielność naszego dziecka wzmacniamy i wspieramy: - pewność siebie, - poczucie bezpieczeństwa, - podstawowe potrzeby: * działania, * samodzielności, * osiągnięć, - gromadzenie doświadczeń, - otwartość na nowe wyzwania, - motywację do pokonywania trudności. PAMIĘTAJMY Dzieci, które są samodzielne lepiej radzą sobie w nowych sytuacjach, są pewniejsze siebie i mają wyższe poczucie własnej wartości.