AAC- od czego zacząć ?
Komunikacja
wspomagająca i alternatywna jest standardem postępowania w terapii
dzieci z niepełnosprawnością. AAC stosuje się w przypadku
deficytów werbalnych i komunikacyjnhych. Trzeba pamiętać, że AAC
nigdy nie hamuje mowy, komunikacja wspieplająca, jak sama nazwa
wskazuje wspiera proces rozwoju mowy. Natomiast komunikacja
alternatywna zastępuje ją w przypadku niewykształcenia.
Nie
ma uniwersalnej metody terapeutycznej . W doborze metod zawsze należy
się kierować indywidualnymi możliwościami dziecka. Wybór
strategii zawsze powinien uwzględniać:
*sprawność
intelektualną (w tym percepcję wzrokową i słuchową)
*sprawności
intelektualnej (głównie możliwości motoryczne)
*środowiska
dziecka (przystosowanie środowiska dziecka)
*poziomu
motywacji (indywidualne preferencje i zainteresowania)
Od
czego zaczynamy?
Jak
już wybierzemy narzędzie do komunikacji dostosowane do
indywidualnych potrzeb, następną rzeczą, którą robimy jest
ustalenie indywidualnych pragnień. Zaczynając z dzieckiem naukę w
oparciu o AAC musimy pamiętać o bardzo ważnej rzeczy – w oparciu
o wywiad, poznanie, wspólną zabawę badamy jakie są największe
pragnienia naszego użytkownika. Czasami jest to ukochana zabawka,
owsiane ciasteczko, ulubiona bajka czy piosenka, a czasami może
okazać się, że nawet kotlet w panierce, który okazuje się
największym pożądaniem.
Kiedy
zauważymy, że dziecko zainteresowane jest konkretną rzeczą/
aktywnością, wykorzystujemy tę sytuację i wyczekujemy oraz uczymy
komunikacji (Strategia ,,uczenie incydentalne) . Przyciągamy uwagę
naszego dziecka i zachęcamy go w celu wyzwolenia w nim chęci
posiadania danej rzeczy. Następnie kontrolujemy dostęp ucznia do
danej rzeczy, tym samym stajemy się jedynym źródłem
umożliwiającym otrzymanie danej rzeczy.
Oto
kilka sposobów pomocniczych w tworzeniu sytuacji komunikacyjnych
tzw. ,,pokusy komunikacyjne”
1.
Jedz ulubione potrawy w obecności dziecka, lecz nie proponuj mu z
góry niczego do jedzenia – zamodeluj w oparciu o symbole wyrażenie
chęci zjedzenia danej potrawy :)
2.
Uruchom nakręcaną zabawkę, pozwól żeby przestała działać –
zamodeluj w oparciu o symbole chęć kontynuowania zabawy :)
3.
Otwórz pojemnik z bańkami, dmuchnij i zamknij – czekaj na reakcję
– w przypadku ożywienia zamodeluj w oparciu o symbole chęć
kontynuowania puszczania baniek :)
4.
Pokaż dziecku jak wkładasz jego ulubioną zabawkę do
przezroczystego pojemnika, którego nie potrafi otworzyć, odstaw
pojemnij – poczekaj na reakcję i zamodeluj w oparciu o symbole
chęć dostania zabawki z pojemnika :)
5.
Puść ulubioną bajkę, następnie ją wyłącz – poczekaj na
reakcję ożywienia i zamodeluj w oparciu o symbole chęć ponownego
włączenia bajki :)
Oprócz
stwarzania sytuacji do komunikowania się powinniśmy wykorzystywać
inne sytuacje w ciągu dnia. Na przykład, po podaniu obiadu na
talerzu, zapomnij o podaniu sztućców – zamodeluj w oparciu o
symbole chęć otrzymania widelca :)
Jak
widzicie, kluczem do sukcesu jest ustalenie hierarchii wzmocnień –
należy zacząć od oferowania rzeczy i aktywności, które dziecko
lubi i pożąda. Dziecko żeby pokazać, że coś chce – musi tego
naprawdę chcieć, proste.
Amanda Gutek, neurologopeda
Amanda Gutek, neurologopeda
Źródło:
Lori A. Frost, MS, CCC / SLP, Andy Bondy, Ph.D, Picture Exchange Communication System, Wydanie drugie, str.51-60
Komentarze
Prześlij komentarz